Dinsdag 5 juni tot zaterdag 10 juni

Dinsdag 5 juni tot zaterdag 10 juniGisteren waren we aangekomen in Heybridge Basin, ’s middags ben ik nog even naar de supermarkt gelopen, 7 kilometer of zo… Dus dan neem je niet teveel spullen mee, vers brood en kaas was het meest nodig.

Vandaag is het pet weer, dus tot halverwege de middag houden we pyamadag. Maar dan klaart het op, dus nog snel even naar buiten, uitwaaien langs de Blackwater, of Chelmer, dat is niet helemaal duidelijk.

Als hier een schip op is, vooral houten schepen, dan laten ze dat gewoon liggen tot ie helemáál op is.

Woensdag
Vandaag is het gelukkig veel beter weer, en we liggen aan een kanaal dat een heel eind landinwaarts gaat, wel een kilometer of 25. Op een kilometer of 3 ligt echter de Tesco, en op 5 kilometer een kruispunt van kanalen en rivieren, die gaan we vandaag dus verkennen.

Bij het kruispunt komen 5 stromen bij elkaar, met aardig wat hogteverschil, dus wat sluisjes en watervallen.

Op de terugweg naar de Tesco, een Tesco Extra zelfs, een mega-grote, dus de gelegenheid om onze voorraden aan te vullen zonder sjouwwerk. Vooral veel blikvoer (custardvla in blik!), blikdrinken (bier en ginger-ale) en nog veel meer.

Terug nog langs een boze zwaan.

Het kanaal is erg ondiep, met veel waterplanten onder water.

’s Middags is het tijd voor wat beweging, dus te voet naar Maldon, een kilometer of vijf langs de rivier. Onderweg zie je dus van dit soort nederzettinkjes:

Donderdag
Er staat nog steeds een pittige wind, maar wel veel minder dan afgelopen dagen, dus we kunnen weer verder. Met de zuidwestenwind kracht vijf, blazen we in hoog tempo de Blackwater af (bij Maldon) naar de Backwaters bij Walton. Ja dat levert wel eens verwarring op die twee namen. Onderweg komen we nog langs een stukje nostalgie:

’t Is pittig zeilen en ruig weer dus weinig foto’s onderweg, en als we om zes uur in Titchmarch Marina aankomen zijn we behoorlijk moe van de golven die we onderweg hadden.
De Backwaters is een heel mooi estuarium, alleen in de jachthaven waar we liggen vanwege de harde wind, zien we er erg weinig van.
Dus op vrijdag gaan we in plaats van meteen naar de Deben, toch nog maar even verder de Backwaters in om te genieten van de natuurpracht.

We overnachten ergens in een zijarm van een kreek, achter een mooring.

Met hoog water staat het water gelijk met het gras, met laag water kijk je tegen drie meter hoge geulranden aan.

Zaterdag zijn we doorgevaren naar de Deben, we liggen nu bij Walderingfield.